2017. május 3., szerda

Eötvös Loránd Tudományegyetem története


Az ELTE  története


A Nagyszombati Jezsuita Egyetemet Pázmány Péter alapította 1635-ben, hittudományi és bölcsészettudományi karral. Ehhez a két karhoz társult a jogtudományi 1667-ben, az orvostudományi pedig 1769-ben. Az uralkodó Mária Terézia 1777-ben Budára, II. József 1783-ban Pestre helyezte az egyetemet. 1769-1784 Királyi Magyar Tudományegyetem, 1784-1873 Pesti Királyi Tudományegyetem, 1873-1921-ig Budapesti Tudományegyetem, 1921-1950-ig Magyar Királyi Pázmány Péter Tudományegyetem, 1950-től Eötvös Loránd Tudományegyetem.

Pesti Egyetem
Az alapítólevél (Diploma Inaugurale), amelynek gerincét arany fémszálak tartják, bemutatja az egyetem történetét, meghatározza és kibővíti kiváltságait, és felsorolja értékes gyűjteményeit. Díszes borítóján Pázmány Péter monogramja, az egyetem, az egyetemi tanács és a karok címerei láthatóak, valamint Pythagoras megfestett alakja, amint egy képzeletbeli könyvtárban a különböző tudományokat jelképező tárgyakkal körülvéve jegyzeteket készít. Az oklevélhez tartozik egy fémtokkal ellátott függőpecsét is. Az irat érdekessége, hogy ez az utolsó dokumentum, amelyet Mária Terézia halála előtt aláírt.

ÁLLAM- ÉS JOGTUDOMÁNYI KAR





ELTE EGYETEMI KONYVTAR



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése